Geplaatst op 21 december 2020
OnderhoudPlus is als onderdeel van Janssen de Jong Bouw in de regio’s Zuid, Oost en Noord ontstaan in 2010. Met de verzelfstandiging in aantocht blikken we terug op de ontstaansgeschiedenis van OnderhoudPlus.
Louis Camps, algemeen directeur cluster Wonen JAJO: “Ik ben in 2009 gestart bij Janssen de Jong. Het zittend management team zette destijds vraagtekens bij het bestaansrecht van de afdeling Service & Onderhoud. Het vormde een klein onderdeel van Janssen de Jong Bouw met € 2,5 miljoen omzet per jaar – afkomstig van slechts één klant – en er werd eigenlijk geen geld verdiend. Toen ze aangaven dat ze ermee wilden stoppen, zei ik: ‘Dat gaan we niet doen! Er is zoveel bestaand vastgoed, dus ik denk dat we door moeten gaan. Maar dan wel op een andere manier!’”
Naar een lean proces
De werkwijze van Service & Onderhoud was vrij traditioneel. “Toen werden bonnetjes nog met de hand geschreven. Er belde een huurder van een van onze opdrachtgevers op met een reparatieverzoek en daar maakte een medewerker een notitie van. Vervolgens ging er iemand kijken bij de huurder. Eerst iemand van de woningcorporatie. Later nog iemand van ons en vervolgens nog één van onze onderaannemer. Het proces was zo verschrikkelijk lang dat het totaal geen toegevoegde waarde had voor de huurder. Die ervaarde het als een heel stroperig geheel en langdurig proces. Dit proces moest dus absoluut meer lean georganiseerd worden”, legt Louis uit.
Nieuw verdienmodel
Een tweede punt wat aangepakt moest worden, was het verdienmodel. “We werden per uur betaald. Dat zorgde ervoor dat we te duur waren en er was geen enkele stimulans om het beter te gaan doen. Uren maakten het geld, dus hoe langer je ergens mee bezig was, hoe meer geld er ‘verdiend’ werd. We hebben een flinke efficiencyslag gemaakt die zowel voor de klant als voor ons enorme voordelen opleverden. De klant werd sneller en efficiënter geholpen en wij verdienden eindelijk geld. Hierdoor konden we als eerste onderhoudsbedrijf in Zuid-Nederland een digitaliseringslag maken en lopen we hierin nog steeds voorop in de branche.”
Op de kaart gezet
In 2013 nam Janssen de Jong Bouw een bedrijf over, waardoor veel kennis opgedaan werd over de wensen en behoeften van woningcorporaties. In datzelfde jaar kwam een grote tender van een woningcorporatie op de markt. “Het winnen van deze tender heeft onze onderhoudstak meteen goed op de kaart gezet. Alles viel opeens op zijn plek en toen vonden we het tijd om het onderhoud op een andere manier te positioneren. Het is duidelijk een andere tak van sport. Het personeelsbestand van nieuwbouw en onderhoud werd wisselend ingezet, terwijl het een totaal andere discipline is.”
Samen een boterham eten
Toen is bewust een andere naam en logo bedacht voor dit onderdeel en zo is OnderhoudPlus ontstaan. Vanwege de lage omzet wel als onderdeel van Janssen de Jong Bouw. OnderhoudPlus richt zich op verbouwen in bewoonde staat. Janssen de Jong Bouw richt zich op nieuwbouw. Louis lachend: “Ik heb destijds letterlijk gezegd: ‘Jullie mogen nog met elkaar een boterham eten in de kantine en daarna hebben jullie niks meer met elkaar te maken. Dan gaan we het anders organiseren.’”
Verduurzamingsprojecten
Peter Renkens, sinds 1 januari 2020 directeur OnderhoudPlus Zuid: “Het bedrijf was erg gericht op NPO (Niet Planmatig Onderhoud). Later zijn we er veel projectmatig onderhoud en projecten bij gaan doen. Denk daarbij aan fraaie projecten als de Tedderstraat in Venray (renovatie en verduurzaming 120 appartementen), Kuiperplein in Horst (grootschalig onderhoud en vernieuwbouw 48 appartementen) en de onlangs gewonnen tender voor Hoensbroek (renovatie en verduurzamen 121 appartementen). We zagen dat je hierin een goede mix moet hebben om als bedrijf een goed verdienmodel te hebben. De in 2017 gewonnen tender voor energetische projecten bij een grote woningcorporatie heeft het vliegwiel pas echt doen draaien. Toen ging de groei opeens hard!”
Juiste affiniteit
Louis legt uit: “NPO is een verdringingsmarkt. Veel bouwbedrijven zijn er in de crisis onderhoud bij gaan doen. Er was weinig nieuwbouw, dus op deze manier hoopten ze nog geld te kunnen verdienen. Maar onderhoud is een vak. Dat kun je er niet even bij doen. Daar moet je voor kiezen. Als de gemiddelde bouwdirecteur moet kiezen tussen een nieuwbouwproject van € 5 miljoen of ergens een paar deuren vervangen, dan kiest hij uiteraard voor dat project van € 5 miljoen en daar gaat dan alle aandacht naartoe. Er is geen juiste affiniteit met en aandacht voor onderhoud. Dat is bij ons de reden geweest voor de afsplitsing van onze onderhoudstak. We wilden hiervoor een apart management team dat volledig toegespitst is op onderhoud en energie haalt uit die tak van sport.”
Landelijke accounts
Door duidelijke focus kunnen klanten nog beter en sneller bediend worden. Peter: “We hebben steeds meer landelijke accounts, zoals diverse beheersmaatschappijen voor institutionele beleggers, Philadelpia met zorglocaties in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland en het Leger des Heils met diverse locaties in Zuid-Nederland. Dankzij de krachtenbundeling tussen de vestigingen kunnen we hen ook beter van dienst zijn.
Blik op de toekomst
Wat een mooie groei heeft OnderhoudPlus de afgelopen tien jaar doorgemaakt! Hoe gaan de komende jaren eruitzien? Louis: “We hebben de ambitie om de huidige omzet te verdubbelen. Deels door middel van autonome groei – met name in de regio Oost/Noord – deels door overnames. Dit laatste bij voorkeur in een soort olievlekwerking, waarbij de huidige vestigingen aangevuld worden met vestigingen die een aansluiting maken tussen de bestaande vestigingen.”
Peter sluit af met: “Onze missie blijft onveranderd: opdrachtgevers ontzorgen ten behoeve van woongeluk voor hun directe klant, veelal de huurder. Wij werken met een glimlach aan de glimlach van alle betrokkenen!”
Bekijk hier onze brochure.
Volg ons op LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/janssen-de-jong-onderhoudplus