Geplaatst op 09 november 2023
In een vernieuwde stap richting duurzaam partnerschap heeft Guido Beijer, directeur OnderhoudPlus, samen met alle co-makers op 1 november jl. zijn handtekening gezet onder de KOMOP-raamovereenkomst van woningcorporatie Welbions. Dit betekent niet alleen een voortzetting van de succesvolle bestaande samenwerking tussen Welbions en haar co-makers, maar ook een evolutie in de aanpak van niet planmatige onderhoudswerkzaamheden.
De oorsprong van deze overeenkomst gaat terug naar 2015, toen de eerste KOMOP-raamovereenkomst werd gesloten. Maikel van der Neut, manager Woning bij Welbions, benadrukt het belang van deze samenwerking: “Ons doel is het bieden van kwalitatieve en betaalbare woningen aan onze huurders. Hiertoe werken we al jaren samen met vaste bouw- en installatiebedrijven voor het onderhoud aan onze 14.000 woningen in Hengelo en Borne, waaronder OnderhoudPlus. Om tijdrovende discussies te voorkomen, hebben we samen met deze co-makers een nieuw systeem ontwikkeld.”
Kwaliteitsslag
De kracht van KOMOP is de gestandaardiseerde aanpak, waarbij templates voor kwaliteitsnormen en prijsafspraken zijn opgesteld voor alle uit te voeren werkzaamheden. Ook zijn duidelijke afspraken gemaakt over evaluatiemomenten en werkprocessen. Maikel legt uit: “Met vastgelegde prijzen en kwaliteitsnormen is er minder behoefte aan voortdurende controle en monitoring. Dit heeft niet alleen de werklast binnen onze interne organisatie verminderd, maar ook een verbeterde kwaliteit voor onze huurders opgeleverd.” De doorlooptijden zijn korter, wat onder meer resulteert in minder huurderving en een vermindering van overlast voor de huurders.
Klanttevredenheid
Een belangrijk element van de KOMOP-overeenkomst zijn de toegevoegde KPI’s en meetpunten, die dienen om de samenwerking nog verder te professionaliseren. In de KPI’s zit een lerend element tussen co-makers en Welbions om gezamenlijk beter en slimmer te worden. Deze extra elementen bieden ruimte voor evaluatie en verbetering van de werkprocessen, met als uiteindelijk doel de tevredenheid van alle betrokken partijen te vergroten.
Vakbekwaamheid
De eveneens aanwezige Boudewijn van Dijk, servicecoördinator OnderhoudPlus, en Juriën Huiskamp, manager OnderhoudPlus, zijn net als Guido trots op de hernieuwde samenwerking. Guido: “Deze driejarige verlenging onderstreept niet alleen onze vakbekwaamheid, maar zorgt ook voor stabiliteit voor onze medewerkers in Hengelo die zich al geruime tijd voor Welbions inzetten. Ook zij zijn erg blij dat de samenwerking gecontinueerd wordt. Samen met Welbions blijven we ons inzetten om de klanttevredenheid op een hoog niveau te houden.”