Geplaatst op 10 november 2024
Sinds 2018 werkt OnderhoudPlus nauw samen met woningcorporatie Mooiland, waarbij wij vooral mutatieonderhoud uitvoeren, maar ook storingsonderhoud en renovaties van keukens, badkamers en toiletten. Rijk van Beek, manager bij Mooiland, over het ontstaan van deze samenwerking: “We zochten destijds een derde partner voor het niet planmatig onderhoud van onze woningen om de workload goed weg te kunnen zetten. Collega’s hadden via andere corporaties al positieve ervaringen met OnderhoudPlus, dus zijn we op kleine schaal gestart om te kijken of de samenwerking bevalt.”
Na een succesvolle start besloot Rijk vorig jaar de bestaande contracten te herzien. Het doel? Een gelijkwaardigere verdeling tussen de drie onderhoudspartners. “Voorheen bediende OnderhoudPlus zo’n 1.800 woningen, maar sinds 1 januari is dit uitgebreid naar 5.000 woningen. Deze nieuwe verdeling is eerlijker en past beter bij onze ambitie om via ‘Ketensamenwerking’ te werken,” legt Rijk uit. “We willen niet alles voorschrijven, maar juist de kennis en expertise van onze partners benutten om het beste resultaat voor onze huurders te realiseren.”
Sterke start van de ketensamenwerking
De eerste opdracht die Rijk bij de drie onderhoudspartners neerlegde, was meteen een mooie vuurdoop voor deze nieuwe samenwerkingsvorm. “Ik heb tegen de drie partijen gezegd: ga samen eens kijken naar een gelijkwaardigere verdeling van het werkgebied. Ik ben als opdrachtgever bewust aan de zijlijn gaan staan. Een mooie testcase, want het gaat natuurlijk wel over de workload en daarmee over geld. De partijen zijn hier samen goed uitgekomen. Een mooie start van de onderlinge samenwerking die vertrouwen geeft voor de toekomst!”
Samen verandering omarmen
De transformatie van de traditionele opdrachtgever/opdrachtnemer-rol naar ketensamenwerking is natuurlijk niet binnen één dag gemaakt. “Daar zit ook meteen de grootste uitdaging. Mensen zijn een bepaalde werkwijze gewend. Nu wordt van onze medewerkers verwacht dat ze meer openstaan voor advies van de partners, terwijl van de partners verwacht wordt dat ze zelf met suggesties komen voor de aanpak en het materiaalgebruik”, zegt Rijk. “Het vraagt om verandermanagement, maar dat hoort erbij als je échte ketensamenwerking wilt.”
Vertrouwen als basis
Een solide overlegstructuur op operationeel, tactisch en strategisch niveau helpt om de samenwerking te laten slagen. Rijk benadrukt dat vertrouwen hierin cruciaal is: “Elkaars kennis respecteren, open en eerlijk communiceren, en transparant durven zijn, ook over prijzen en innovaties. Zo houden we elkaar scherp en kunnen we gezamenlijk bijsturen. Ik ben trots dat dit al zo goed loopt, ondanks dat we nog niet zo lang op deze manier samenwerken.”
Focus op duurzaamheid
Duurzaamheid staat bij Mooiland hoog op de agenda. “We schrijven hierin niets voor, maar dagen onze partners uit om met vernieuwende initiatieven te komen,” vertelt Rijk. “Onze ambitie is om in 2035 volledig circulair te zijn, en daarvoor hebben we de samenwerking met onze ketenpartners hard nodig.” OnderhoudPlus heeft recent een circulair renovatieconcept gepresenteerd waarmee woningen binnen drie dagen een biobased upgrade krijgen. Een mooi initiatief, vindt Rijk, waarbij hij benieuwd is naar hoe we dit kunnen toepassen binnen dagelijks onderhoud.
Naar een transparant ‘Prijzenboek’
De volgende stap in de ketensamenwerking is het opstellen van een ‘Prijzenboek’. “We willen standaardprijzen afspreken voor specifieke werkzaamheden, zoals een pakketprijs voor het vervangen van een badkamer,” legt Rijk uit. “Door hier van tevoren samen goed over na te denken en dit proces met alle materialen en middelen in kaart te brengen, zorgen we voor een snellere doorlooptijd. Bovendien kunnen partners op deze manier eenvoudig werk van elkaar overnemen als dat nodig is. Dat is erg fijn voor onze huurders, omdat ze dan sneller geholpen worden.” Rijk beseft dat dit een stap verder gaat in transparantie, maar hij heeft er alle vertrouwen in: “We kunnen ook deze drempel samen nemen!”
Sterk team voor optimaal onderhoud en tevreden bewoners
Chris Linskens, accountmanager OnderhoudPlus, is samen met drie servicecoördinatoren en 13 allround onderhoudsmedewerkers verantwoordelijk voor het onderhoud voor opdrachtgever Mooiland. Samen met de ketenpartners werken Chris en zijn team continu aan procesverbetering om de dienstverlening verder te optimaliseren.
Peter Renkens, directeur OnderhoudPlus regio Zuid: “Ik ben enorm trots op ons team. In de afgelopen zes jaar zijn we uitgegroeid tot een gelijkwaardige ketenpartner. In het werkgebied Boxmeer, Gennep, Den Bosch en aangrenzende gemeenten beheren we het dagelijks onderhoud voor zo’n 5.000 woningen voor Mooiland, tot volle tevredenheid.”